ديفـال مستـراح
And God has the ability to cum over anything and anyone
جمعه، آبان ۱۶، ۱۳۹۹
یادمه ۸۸ قبل از انتخابات مثلاً تو تاکسی بحث انتخابات میشد، از یارو میپرسیدم به کی رأی میدی؟ میگفت احمدی‌نژاد. میپرسیدم چرا؟ میگفت «چون همیشه همینه. همیشه رئیس جمهور دور دومم برنده میشه». من این جوابو درک نمیکردم. یعنی درک نمیکردم این دو تا گزاره چه ارتباطی با هم دارن. تو فکر میکنی یه دستهایی هست که «قراره» احمدی‌نژاد رو برنده کنه؟ خب مگه داری رو اسب شرط میبندی که میری به برنده رأی میدی؟ اصلن درک نمیکردم چرا یه نفر که مطمئنه نتیجه از قبل تعیین شده، تو انتخابات شرکت میکنه؟ و حالا که شرکت میکنه، چرا به برنده‌ی از پیش تعیین شده رأی میده؟

الان ولی بهتر میفهمم. چیزی که الان میبینم اینه که صحنه‌ی سیاست داره از بازیگرا و اکتیویست‌های کلاسیک خالی میشه و اینها جاشونو میدن به سلبریتی/اینفلوئنسرها و تفکر سیاسی هم تبعاً جاشو داده به تفکر هواداری. تقریباً تو تموم بحثهای سیاسی‌ای که میشنوم، اونچه مطرح نیست سیاست و حقیقت و شفافیته. در عوض تا دلت بخواد قبل از انتخابات «فلانی سرور بهمانیه» و بعد انتخابات «داور کس ننه‌ت».
فقطم تو سیاست نیست. تو هنرم همینه ورزشم همینه همه جا همینه. سرعت تولید و مصرف محتوا انقدر بالا رفته که دیگه به سختی کسی بتونه از طریق دنبال کردن مسیر کلاسیک یا بیان مفاهیم از طریق کلاسیک جایی واسه خودش تو این بازار پیدا کنه. برنده کسیه که بتونه همه چی رو انقدر ساده سازی کنه انقدر تقلیل بده تقلیل بده که در نهایت هیچ چیز معناداری باقی نمونه و توده بره به سمت هر چه هوادارانه تر تصمیم گرفتن. به سمت نگاه کردن به دهن این بوقچی یا اون طبّال. «بحث» تبدیل بشه به کل‌کل و «جهتگیری سیاسی» تبدیل بشه به هواداری صرف. اینجوری هم سریعتره هم راحت تر. کسی که فکر میکنه ممکنه جهتش عوض شه. ممکنه تردید کنه. ممکنه نقدت کنه. هوادار؟ نه. هوادار کاری به این حرفا نداره. احساساتیه. هویتش همونقدر که به هواداری از این تیم وابسته‌س، به نفرت از رقیب هم وابسته‌س. هوادار رو میشه توده‌ای حرکت داد. شکل داد. حتی رادیکال کرد. شاید واسه همینه که از سر تا ته کمپین بایدن و سخنرانیها و تبلیغاتش فقط یه جمله‌ی «Will you shut up man؟» تو یاد آدم میمونه. تنها جمله‌ای که میشه رو تیشرت چاپ کرد و در تیراژ انبوه به تن «هوادار» پوشوند.
2 Comments:
Blogger Unknown said...
برای همینه که فکر می‌کنم با دنیایی که پر از اطلاعات سوگیری شده و محتوای هدفمنده، بیسواد موندن واقعا هم افتخار کردن داره :))
سوا کردن خودمون از موج‌هایی که میان و میرن، اینقدر سخت شده که آدم ترجیح میده اینکه پاشو تو آب بزنه، وایسته از پنجاه متری دریا رو تماشا کنه.

Anonymous ناشناس said...
Youtube - Vimeo | VideoDl | CCv3
VideoL.cc is an award-winning platform for creators in the 4k youtube to mp3 live streams and video streams. You can watch your favorite YouTube videos from your